معرفی
گرایش ریاضی کاربردی از سال 1370 به عنوان یک گروه مستقل در دانشکده علوم پایه و در کنار دیگر گرایشهای رشته ریاضی به تربیت دانشجویان کارشناسیارشد پرداخته است. پس از تشکیل بخش ریاضی در سال 1384، گروه ریاضی کاربردی و گروه ریاضی محض در بخش ریاضی به فعالیت پرداختهاند. از سال 1388 با تشکیل دانشکده علوم ریاضی، فعالیت گروه ریاضی کاربردی به همراه گروه علوم کامپیوتر و گروههای ریاضی محض و گروه آمار ادامه یافت. هماکنون، گروه ریاضی کاربردی در پنج گرایش آنالیز عددی، بهینهسازی، ریاضی مالی، زیست ریاضی و علوم داده به فعالیت خود ادامه میدهد. همکاری مستمر اساتید این گروه با بعضی از اساتید مدعو خارج از دانشگاه موفقیتهای چشمگیری را برای گروه به دنبال داشته است.
اهداف و برنامهها
ریاضی کاربردی شاخهای پویا از علم قدیمی ریاضی است که در سالهای اخیر مورد توجه دانشمندان و مدیران جامعه بشری قرار گرفته است. سرچشمه پویایی و زنده بودن این شاخه جدید در اینجاست که مفهومها و نتیجه های آن با همه انتزاعی بودنشان، ناشی از واقعیتهای بیرونی بوده و کاربردیهای فراوانی در سایر علوم بویژه در صنعت و گونه های مختلف زندگی بشری پیدا میکند.
اهداف آموزشی و پژوهشی گروه ریاضی کاربردی به عنوان یک گروه از دانشکده علوم ریاضی در دانشگاه تربیت مدرس به شرح زیر دستهبندی میشود:
-
اهداف آموزشی: آموزش مباحث علمی مطرح و بهروز در سطح جامعه و بین المللی
-
اهداف پژوهشی: پژوهش با هدف توسعه علم و ارائه خدمات مرتبط با علوم ریاضی در صنعت، جامعه و در سطح بینالمللی
اهداف آموزشی:
- تربیت کارشناسان ارشد و دکترای مجرب که توانایی تجزیه و تحلیل مسائل کاربردی مرتبط با ریاضیات پیشرفته کشور را در زمینههای آموزشی، مهندسی، صنعتی و اقتصادی داشته باشند.
- تربیت افرادی برای انتقال و آموزش علم ریاضی پیشرفته و پاسخگویی به نیاز سایر رشتههای علوم به ریاضیات عالی.
- تربیت افراد متخصص و پژوهشگر در جهت پیشبرد مرزهای دانش ریاضی در سطح داخلی، منطقهای و بینالمللی در جهت کاهش نیاز به خدمات برون کشوری
- ارتقا سطح علمی جامعه در زمینه علوم کاربردی با بنیاد و پایه ریاضی
اهداف آموزشی در سطح دانشگاه:
- آشنا بودن با حیطه دانش ریاضیات کاربردی
- قدرت بخشیدن مفاهیم بنیادی و تئوری های جدید در موضوعات مطروحه روز ریاضی کاربردی دنیا از قبیل محاسبات علمی، آنالیز عددی، بهینه سازی گسسته و پیوسته، ریاضیات مالی، مکانیک سیالات محاسباتی، محاسبات موازی و هوش مصنوعی، شبکههای عصبی مصنوعی، حل معادلات دیفرانسیل و انتگرال (معمولی و جزئی) و نظریه کنترل و مباحث علوم داده
- توسعه مهارتهای حل مسئله با تقویت خلاقیت و نوآوری و ایجاد تفکرات بین رشتهای در جهت همکاری با دیگر رشتههای دانشگاهی
- یادگیری روش استدلال مجرد به عنوان پایه علمی ریاضی برای ارزشیابی روشهای عددی و کاربردی یادگرفته شده و ملموس.
- یادگیری برنامهنویسی برای مسائل با ابعاد بالا و حل مشکلات مطروحه در استفاده از نرم افزارهای پیچیده دنیا.
- آشنایی دانشجو با اصول کشف در ریاضیات
- آشنایی دانشجو با چگونگی استفاده از تکنولوژی به عنوان ابزاری تحقیقی
- آشنایی دانشجو با چگونگی قالب بندی و اثبات حدسیات
- قدرت درک و تجزیه و تحلیل استدلالات ریاضی در جهت تراوش ایدههای جدید
- قدرت ارائه ایده های ریاضی بطور دقیق و روشن به هر دو صورت شفاهی و کتبی با تاکید بر آشنایی به زبان علمی روز دنیا و استفاده از شبکه کامپیوتری جهانی
- کمک به انتشار مفاهیم جدید در مجلات داخلی، منطقهای و بینالمللی در توسعه ریاضی و همکاری با جامعه بینالملل و در جهت ارتقاء سطح علمی دانشگاه
- تربیت دانشجویان فعال، کارآمد و خلاق در مواجهه با مشکلات زندگی روزمره خود و مردم جامعه
اهداف پژوهشی کلی:
- سهیم بودن در ارتقاء سطح دانش بشری و مطرح نمودن ایده های نو ریاضی کاربردی در سطح کشور، منطقه، جهان اسلام و بین الملل
- ایجاد روح پژوهش در سطح جامعه
- فراهم نمودن بستری مناسب جهت ارتباط با بخش صنعت و سایر ارگانها و بررسی امکان حل مشکلات جامعه، بنگاه ها، کارخانجات براساس اصول مرتبط با ریاضی
- پاسخگویی به احتیاجات جامعه از طریق تحقیق و پژوهش، و ایجاد مرکز تحقیقاتی مرتیط در جهت پاسخگویی برنامهریزی شده به نیازهای کشور
- ارائه طرحهای پژوهشی مشترک با کشورهای خارجی جهت رفع نیازهای صنعتی، اقتصادی و غیره
اهداف پژوهشی کاربردی:
- برگزاری سمینارها، کنفرانسها، کنگرهها و کارگاههای آموزشی برای سازمانها و ارگانهای خارج از دانشگاه در زمینههای مختلف مانند محاسبات علمی ریاضی، ریاضیات مالی، و ریاضیات مربوط به بانکها و بیمه، سازمانهای اقتصادی و اداری، شرکت نفت، علوم داده و کاربردهای آن
- خدمات رسانی به سایر گروههای آموزشی در دانشگاه که به دروس ریاضی کاربردی احتیاج دارند
|