مقدمه
به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی كشور در زمینه برنامهریزی شبكههای قدرت، مركز ملی مطالعات و برنامهریزی شبكههای قدرت وابسته به دانشگاه تربیت مدرس بر اساس مجوز شماره 619/22مورخ1383/1/30شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طبق این اساسنامه، قوانین، ضوابط و مقررات مربوط تاسیس و اداره میگردد.
در این اساسنامه، دانشگاه تربیت مدرس به اختصار "دانشگاه" و مركز ملی مطالعات و برنامهریزی شبكههای قدرت به اختصار "مركز" نامیده می شوند.
ماده 1- اهداف
-
توسعه و گسترش پژوهش در زمینه برنامهریزی شبكههای قدرت
-
زمینهسازی مناسب برای ارتقای فعالیتهای پژوهشی مذكور
-
ایجاد هماهنگی و انسجام در فعالیتهای برنامهریزی سراسری برق
ماده 2- وظایف
-
بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی درخصوص برنامهریزی شبكههای قدرت
-
انجام طرحهای پژوهشی بنیادی/ كاربردی/ توسعهای/ در زمینههای برنامهریزی تولید، انتقاال، فوق توزیع و توزیع در شبكههای قدرت
-
برگزاری دورههای آموزشی و پژوهشی كوتاه مدت، برگزاری سمینارها و كنفرانسها و راهبری طرحهای پژوهشی ملی در زمینههای ذیربط
-
همكاری با موسسات پژوهشی و آموزشی و افراد حقیقی داخل و خارج از كشور به منظور ارتقای كیفیت فعالیتها
ماده 3
-
مركز از تاریخ تصویب اساسنامه دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است، وابسته به دانشگاه تربیت مدرس است و زیرنظر هیات امنا، رئیس و شورای دانشگاه فعالیت میكند.
ماده 4
-
محل فعالیت مركز در تهران است.
ماده 5- اركان
ماده 6- رئیس
-
رئیس مركز كه نماینده قانونی مركز نزد مراجع حقیقی و حقوقی است، از میان اعضاء هیات علمی با حكم رئیس دانشگاه منصوب میشود.
ماده 7- وظایف و اختیارات رئیس
-
اداره و هدایت امور مركز و نظارت بر حسن اجرای تمامی فعالیتهای آن در چارچوب اساسنامه، ضوابط و مقرارت مربوط
-
پیشنهاد سازمان و تشكیلات مركز به رئیس دانشگاه
-
پیشنهاد صدور احكام مربوط به استخدام، انتصاب، ترفیع، ارتقاء، ماموریت، اخراج و .... اعضای هیات علمی و كارمندان مركز در چارچوب قوانین و مقررات مربوط
-
پیشنهاد انتصاب مدیران مركز براساس سازمان و تشكیلات مصوب به مراجع ذیربط
-
امضای قراردادها، اسناد مالی و اداری و مكاتبات در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب
-
افتتاح حسابهای بانكی مورد نیاز با رعایت قوانین و مقررات مربوط
-
تنظیم بودجه سالیانه و تفصیلی مركز و پیشنهاد آن به رئیس دانشگاه
-
تنظیم برنامه سالیانه و پنج ساله مركز و پیشنهاد آن به رئیس دانشگاه
-
ارائه گزارش عملكرد سالیانه مركز به رئیس دانشگاه
-
پیشنهاد آئیننامههای اداری، رفاهی و اجرایی مركز و همچنین پیشنهاد اصلاحات و تغییرات در آنها به رئیس دانشگاه
-
پیشنهاد آئین نامههای سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصتهای مطالعاتی در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط به شورای پژوهشی مركز به رئیس دانشگاه
-
پیشنهاد تاسیس و انحلال گروههای پژوهشی به مراجع ذیربط
-
استیفای منافع و حفظ حقوق مركز در مراجع قانونی (اعم از قضایی، اجرایی، اداری و ...) به نمایندگی از مركز شخصاً و یا به وسیله وكیل با حق توكیل غیر تا یك درجه
-
اجرای مصوبات هیات امنا و شورای پژوهشی مركز در چارچوب قوانین و مقرارت مربوط
تبصره: رئیس مركز می تواند بخشی از وظایف و اختیارات را با حفظ مسئولیت خویش به معاونان مركز تفویض نماید.
ماده 8- تركیب شورای پژوهشی
-
رئیس مركز (رئیس شورا)
-
معاون پژوهشی مركز (دبیر شورا)
-
مدیران گروههای پژوهشی
-
دو تا پنج تن از اعضای هیات علمی و یا خبرگان صنعت برق
تبصره: اعضای مذكور با حكم رئیس دانشگاه منصوب می شوند
ماده 9- وظایف و اختیارات شورای پژوهشی
-
تدوین آئین نامه داخلی شورا
-
تدوین سیاستها و برنامههای علمی- پژوهشی مركز در چارچوب سیاستها و مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
-
تصویب آئیننامه ها و دستورالعملهای پژوهشی گروههای پژوهشی
-
بررسی و تصویب طرحهای پژوهشی طبق برنامه مصوب و در صورت لزوم تجدید نظر و تصویب تغییرات
-
بررسی پیشرفت طرحهای پژوهشی طبق برنامه مصوب و در صورت لزوم تجدید نظر و تصویب تغییرات
-
تعیین داور یا هیات داوران طرحهای پژوهشی خاتمه یافته كه از سوی معاون پژوهشی مركز معرفی میشوند
-
ارزیابی نتایج فعالیتهای پژوهشی
-
پیشنهاد تاسیس و انحلال گروههای پژوهشی به رئیس مركز به منظور ارسال به مراجع قانونی برای تصویب
-
برنامهریزی برای ایجاد و تعمیق ارتباط علمی با سایر موسسات و مراكز آموزشی- پژوهشی كشور برابر ضوابط و مقررات كشور
-
بررسی و تصویب برگزاری دورههای آموزشی و پژوهشی كوتاه مدت و همایشها و بازدیدهای علمی
-
پیشنهاد آئیننامه های سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصتهای مطالعاتی به منظور ارسال به مراجع قانون برای تصویب
-
بررسی و پیشنهاد نیازهای تجهیزاتی، انتشاراتی، اطلاعاتی و علمی مركز
-
بررسی و تصویب سفرهای علمی، بورسهای تحصیلی و فرصتهای مطالعاتی اعضای هیات علمی مركز طبق ضوابط و مقررات مربوط
-
تسهیل تالیف و ترجمه كتاب و مقاله و نحوه انتشار نتایج فعالیتهای پژوهشی مركز
-
بررسی صلاحیت علمی متقاضیان عضویت در هیات علمی مركز و اظهار نظر نسبت به آن
-
انجام سایر اموری كه در چارچوب ضوابط و مقررات از سوی هیات امنا و شورای دانشگاه به شورا محـول میشود.
ماده 10
-
مركز از نظر مقررات مالی مشمول قانون نحوه انجام امور مالی معاملاتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، مصوب 1369/10/18 مجلس شورای اسلامی، آئین نامه مالی و معاملاتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، مصوب 15/1/70 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مقررات مربوط میباشد.
تبصره: رئیس مركز میتواند دستورالعمل اجرایی آیین نامه مذكور را بر حسب ضرورت تهیه و به تصویب شورای دانشگاه برساند
ماده 11
-
اعضای هیات علمی مركز از نظر مقررات استخدامی و نحوه انتخاب و گزینش (علمی و عمومی) تابع ضوابط و مقررات جاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میباشند.
ماده 12
-
فضا، امكانات و تجهیزات مركز باید مطابق با ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
ماده 13
-
مركز، تابع كلیه قوانین، مقررات، ضوابط و آئیننامههای مربوط به مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر قوانین و مقررات جاری كشور میباشد.
ماده 14- منابع مالی
-
درآمدهای حاصل از اجرای طرحهای پژوهشی، ارائه خدمات مشاوره ای، برگزاری كارگاهها و دورههای آموزشی- پژوهشی كوتاه مدت و عرضه محصولات علمی (كتاب، مجله، .....)
-
كمكهای دریافتی از وزارتخانهها و دستگاههای مرتبط
-
هدایا و كمكهای دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی
-
اعتبارات بودجه عمومی
ماده 15
-
سال مالی مركز عبارتست از یكسال شمسی كه از اول فروردین ماه هر سال شروع و به پایان اسفند ماه همان سال ختم میشود. اولین سال مالی از تاریخ تاسیس مركز شـروع و به پایان اسفند ماه همان سـال خـتم مـیشود.
ماده 16
انحلال مركز در موارد زیر پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی منحل میشود:
-
به پیشنهاد رئیس دانشگاه و تایید شورای گسترش
-
در صورت تخلف از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر موارد قوانین و مقررات جاری كشور به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ماده 17
-
در صورت اعلام موافقت اولیه شورای گسترش آموزش عالی با انحلال مركز، هیات تصفیهای مركب از نماینده حقوقی دانشگاه و رئیس مركز، تشكیل و با رعایت مقررات قانونی در مدتی كه شورای گسترش آموزش عالی تعیین مینماید، امر تصفیه را بر عهده خواهند داشت.
ماده 18
مركز موظف است تحت نظارت هیات تصفیه:
-
تمامی تعهدات خود را در برابر وزارتخانهها، موسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانكها، شهرداریها، سایر اشخاص حقیقی و حقوقی (اعم از اعضای هیات علمی و كارمندان خود) انجام دهد یا با توافق صاحبان حق تعهدات مركز را راساً بپذیرد.
-
تمامی امتیازات و اموالی را كه از منابع عمومی و دولتی و بانكها و شهرداریها و غیره در اختیار مركز قرار گرفتهاست مسترد نماید یا موافقت صاحبان حق را مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذكور به مركز ارائه دهد.
ماده 19
-
پس از احراز اجرای تعهدات مذكور در ماده 18 و حل و فصل امور حقوقی و تصویب نهایی انحلال مركز توسط شورای گسترش آموزش عالی، تادیه تمامی دیون و اعلام ختم تصفیه توسط هیات تصفیه، باقیمانده دارایی مركز به دانشگاه منتقل میشود.
تبصره: هیات تصفیه موظف است در مورد فوق صورت مجلسی كه به امضای تمامی اعضای هیات خواهد رسید تنظیم و یك نسخه از آن را به دستگاه تسلیم نماید.
ماده 20
-
مواردی در این اساسنامه پیشبینی نشدهاست تابع ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر قوانین مربوط میباشد.
ماده 21
-
هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه، با پیشنهاد رئیس دانشگاه و تایید شورای دانشگاه تربیت مدرس و تصویب شورای گسترش آموزش عالی امكانپذیر است.
ماده 22
-
این اساسنامه مشتمل بر 22 ماده و 5 تبصره در تاریخ 1383/1/30 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید و از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا است.
|