جلسه دفاع از پایاننامه: محمد اسدی، گروه مهندسی راه و ترابری
خلاصه خبر: ترمیم پرکننده های درزهای عرضی در روسازی بتنی با استفاده از روش حرارت القایی توسط اشعه الکترومغناطیس
چکیده:شکست چسبندگی و درون ماده از جمله مهم ترین خرابیهای ماده درزگیر قیری گرم اجرا در درزهای روسازی بتنی میباشد. این شکست ها ناشی از جمع شدگی بتن در اثر کاهش دما است. این شکست ها باعث نفوذ آب به زیر دال بتنی و به وجود آمدن پدیده پامپینگ میشود. پدیده پامپینگ باعث به وجود آمدن خرابیهای رایج از جمله پله کانی شدن، ترکیدگی، شکست گوشه و غیره میشود. تا کنون تنها راه برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل درز، درزگیری مجدد بوده است. درزگیری مجدد، هزینه و زمان زیادی را به هدر میدهد. همچنین درزگیری مجدد باعث تولید بیشتر گازهای گلخانه ای میشود. با توجه به این موضوع، ابداع روشی نوین که بتوان با صرف حداقل هزینه و زمان این خرابی ها را به طور کامل ترمیم کرد بسیار حائز اهمیت میباشد. در چند سال اخیر از گرمایش القایی برای ترمیم ریز ترک ها و ترک های مخلوطهای آسفالتی استفاده شده است. با توجه به این موضوع برای اولین بار از گرمایش القایی برای ترمیم شکستهای چسبندگی و درون ماده استفاده شد. در این مطالعه یک آزمایش کشش برای ارزیابی ماده درزگیر قیری توسعه داده شد. در ابتدا ماده درزگیری که بین دو بلوک بتن اجرا شده در دمای پایین (10-، 20- و 30- درجه سانتیگراد) گذاشته شد و سپس آزمایش کشش تا نقطه جداشدگی درزگیر انجام شود. پس از آن درزگیرهای آسیب دیده شده بعد از رسیدن به دمای محیط برای ترمیم القایی از طریق گرمایش درون دستگاه مایکروویو گذاشته شدند. پس از ترمیم نمونهها در دمای محیط گذاشته شدند تا ماده درزگیر عمل آوری شود. این روند (شکست-ترمیم) برای 3 بار دیگر انجام گرفت. نتایج نشان داد که ترمیم القایی با استفاده از امواج مایکروویو شکستهای چسبندگی و درون ماده را به طور کامل ترمیم می کند و حتی در بعضی موارد باعث افزایش مقاومت کششی ماده درزگیر قیری گرم اجرا میشود. 14 بهمن 1398 / تعداد نمایش : 1202
|