جلسه دفاع از پایاننامه: امیرحسین جاجرمی، گروه مهندسی راه و ترابری
خلاصه خبر: بررسی اثر تنش ناشی از بارگذاری ترافیکی و حرارتی در روسازی بتن غلتکی با استفاده از روش اجزاء محدود
چکیده: سالانه مبالغ زیادی در سراسر جهان هزینه طرح، ساخت و نگهداری روسازی راهها میشود. تعداد زیادی از گسیختگیهای روسازی در نتیجه اعمال بارهای مختلف ناشی از وسایل نقلیه، تغییرات محیطی و استراتژیهای ضعیف نگهداری رخ میدهد. یکی از مسائل مهم در روسازیهای بتنی که باعث ایجاد ترک و کاهش ظرفیت در روسازی بتنی میشوند، تنشهای حرارتی ناشی از گرادیانهای حرارتی و تنشهای ترکیبی ناشی از گرادیان حرارتی و بارگذاری ترافیکی است. عواملی نظیر تابش خورشید، تغییر درجه حرارت و... باعث ایجاد تنشهای حرارتی در روسازی میشوند. این تنشها به تنهایی و یا بصورت ترکیب با بارگذاری ترافیکی میتوانند منجر به ایجاد ترکخوردگی در سطوح مختلف روسازی شوند که این ترکها میتوانند به تدریج موجب پکیدگی و انهدام روسازی بتنی شوند. لذا تحقیق روی پارامترهای موثر آن امری ضروری به نظر میرسد. تا پیش از ظهور روش اجزا محدود این دسته از پژوهشها توسط نتایج آزمایشگاهی و تجربی انجام میگرفت که به دلیل طاقتفرسا بودن به مرور جای خود را به روشهای عددی داد. در این تحقیق از نرمافزار آباکوس برای مدلسازی سه بعدی روسازی بتن غلتکی و بررسی پاسخ این روسازی تحت ترکیب بارگذاری ترافیکی و حرارتی استفاده شده است. 13 شهریور 1398 / تعداد نمایش : 1405
|