متن کامل خبر


 
جشن آغاز پروژه طرح تحول راهبردي دانشگاه برگزار شد

خلاصه خبر: جلسه آغازين طرح تحول راهبردي دانشگاه (kick off meeting)، بيستم آذر ماه با حضور هیأت رئیسه دانشگاه، برگزار كنندگان، حاميان و مشاركت كنندگان طرح تحول راهبردي و مسئولان و مديران دانشگاه در سالن اجتماعات شهید مطهري برگزار شد.

دکتر احمدی: دانشگاه تربیت مدرس از چابکی بالایی برای تغییر، تحول و نوآوری برخوردار است
جلسه آغازين طرح تحول راهبردي دانشگاه (kick off meeting)، بيستم آذر ماه با حضور هیأت رئیسه دانشگاه، برگزار كنندگان، حاميان و مشاركت كنندگان طرح تحول راهبردي و مسئولان و مديران دانشگاه در سالن اجتماعات شهید مطهري برگزار شد.
در این جلسه دکتر احمدی با ایراد سخنانی ضمن اشاره به ویژگی های خاص دانشگاه تربیت مدرس گفت: دانشگاه تربیت مدرس به دلیل دارا بودن ویژگی های خاص این قابلیت را دارد که به بلوغ نهایی و مرحله تثبیت برسد و دانشگاهی اسلامی، پیشرو، پیشتاز و ماندگار باشد. دانشگاه تربیت مدرس به دلیل تحصیلات تکمیلی بودن آن از چابکی بالایی برای تغییر، تحول و نوآوری برخوردار است و به سبب ارائه رشته های متنوع از جمله علوم پزشکی در آن، محیط مناسبی برای تحقیق و تعلیم بین رشته ای می باشد.
رئیس دانشگاه به اهمیت همفکری و مشارکت حامیان طرح اشاره کرد و افزود: برهه ی زمانی که ما در آن به سر می بریم در تاریخ رشد دانشگاه یک زمان استثنایی است. هم اکنون فرصتی ایجاد شده است که از روزمره گی ها دست کشیده و برای پیشرفت به سوی کمال حرکت کنیم. همانگونه که خداوند در قرآن کریم می فرماید سرنوشت ما را خدا تغییر نمی دهد مگر زمانی که خودمان تصمیم به تغییر بگیریم. در حال حاضر نیز ما در دانشگاه تصمیم به تغییر، رشد و بالندگی گرفته ایم. دستیابی به افق تصویر شده در 5 تا 10 سال آینده و رسیدن به جایگاه 200 دانشگاه برتر جهان دور از دسترس نیست و به صبر، شکیبایی، همفکری، درک عمیق از مفهوم تحول، همکاری، کار تیمی و بخصوص کار بین بخشی نیاز دارد.
در ابتدای جلسه آغازين طرح تحول راهبردي دانشگاه، که با استفاده از سیستم وبینار بصورت آنلاین و همزمان برای دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی نور نیز قابل دسترس بود، دکتر البدوی به 16 ماه تلاش کارشناسان برای طراحی این برنامه اشاره کرد و گفت: راه و مقصد برنامه طرح تحول راهبردی دانشگاه روشن است. برای رسیدن به 4 اولویت اصلی طرح (تعامل شبکه ای و میان رشته ای- برون گرایی و حضور فعال بین المللی- خوداتکایی اقتصادی و پایداری- سرآمدی همه جانبه در کیفیت) و محقق شدن کامل این برنامه، 37 روال راهبردی طراحی شد و از ابتدای نیمسال تحصیلی جاری برنامه های اجرایی طرح تحول با طراحی بیش از 35 بسته موفقیت برای 15 روال با مشارکت و کار تیمی آغاز گردید.
مجری طرح تحول راهبردی دانشگاه افزود: نکته اساسی این است که همان گونه که به تغییر الگوهای کاری خود می پردازیم، باید به تغییر الگوهای ذهنی نیز مبادرت ورزیده و در کنار تغییر نحوه کار کردن، نحوه فکر کردن را نیز متحول کنیم. برای اقدام در راستای تحول، به کار جمعی، همفکری و حمایت یکدیگر نیاز داریم تا قدم به قدم برنامه گذار را طی کرده و هر نیمسال بسته های موفقیت بیشتری را وارد مدار کنیم.
در ادامه این جلسه دکتر فتح الهی معاون پژوهشی و فناوری در خصوص موضوع مدیریت ریسک سازمانی و اهمیت آن گفت: ریسک در لغت به معنای خطر و مخاطره و به لحاظ فنی موقعیتی است که در آن احتمال زیان، خسارت و ضرر وجود دارد. اولین سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که یک دانشگاه دولتی با بودجه و قوانین و مقررات دولتی چگونه با ریسک مواجه می شود؟ دانشگاه تربیت مدرس برای پایداری، رشد و توسعه در فضای علم ملی و جهانی با جو رقابتی بسیار تنگاتنگی مواجه است. برنامه طرح تحول راهبردی دانشگاه دارای اهداف استراتژیک می باشد و مأموریت خاصی را دنبال می کند،
پس هر خطر عمده ای که بالقوه مانع از تحقق اهداف استراتژیک این طرح شود، ریسک طرح محسوب خواهد شد.
وی افزود: ریسک یا ناگهانی یا قابل پیش بینی است. اگر ضمن انجام کار به ریسک های قابل پیش بینی، بصورت نظام مند، ساخت مند و روش مند نگاه کنیم می توانیم برای مواجه با آن ها از روش ها و متد های علمی پیش بینی استفاده کنیم. نخستین گام در فرآیند استاندارد مدیریت ریسک، شناسایی ریسک است. در گام های بعدی درجه بندی ریسک و کنترل ریسک (تکنیک های کنترل) مطرح می شود.

پروژه طرح تحول راهبردي

معاون پژوهش و فناوری در اشاره به انواع ریسک هایی که دانشگاه ممکن است در اجرای برنامه طرح تحول راهبردی با آن مواجه شود اظهار داشت: ریسک می تواند مالی باشد یا ریسک با منشأ عملیاتی، ریسک با منشأ محیطی، ریسک با منشأ محیط سیاسی و یا ریسک استراتژیک اتفاق بیفتد. مدیران دانشگاه باید در برابر ریسک ها مسئولیت پذیر بوده و ریسک ها را شناسایی کنند. باید تحمل سازمان را در برابر ریسک ها بسنجیم و فعالیت های کنترل ریسک را بکارگیریم. سپس به ارزیابی پرداخته و کارایی هر کدام را بررسی کنیم. مسئولیت و نقش مدیران در مواجه با ریسک ها بسیار با اهمیت است. ما باید مسئولیت تصمیم های خود را بپذیریم و کارایی فعالیت های کنترل ریسک را تضمین کنیم.
وی در پایان تأکید کرد: به نظر من دبیرخانه طرح تحول راهبردی باید فضای گفتمانی بازی را به منظور مشارکت همه ی حامیان در شناسایی و گزارش ریسک های موجود در اجرای طرح ایجاد کند. این مورد بخصوص در برخی از حوزه های مهم طرح، مثل تأمین منابع مالی پایدار حائز اهمیت است.
در این جلسه دکتر محمد زاده، دکتر جلالی، دکتر امین ناصری و دکتر اصلاحچی نیز برای دقایقی به تشریح فعالیت های طرح تحول در حوزه های تخصصی و معاونت های تحت مدیریت خود پرداختند.
جلسه آغازين طرح تحول راهبردي دانشگاه با ارائه پرسش های کتبی و شفاهی حاضرین و پاسخگویی دکتر البدوی و دکتر احمدی به کارخود پایان داد.


23 آذر 1395 / تعداد نمایش : 3978