[ Print ]  [ Close ]

http://law.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=22407   , 1403/02/31


مراسم چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در پردیس کشاورزی برگزار شد

به مناسبت چهل و پنجمین سالروز شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی، مراسمی با حضور دانشگاهیان روز شنبه 21 بهمن 1402 در ساختمان مرکزی پردیس برگزار شد.
در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین دلنواز نماینده محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پردیس کشاورزی ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی و عید مبعث با بیان این مطلب که انقلاب اسلامی در امتداد بعثت رسول گرامی اسلام و با هدف مبارزه با ظلم وطاغوت زمان و زنده کردن ارزشهای الهی توسط امام خمینی ره و قیام ملت ایران رقم خورد.
وی همچنین با استناد به وقایع و حوادث تاریخی در قبل انقلاب و مقایسه آن با بعد از انقلاب، مردم ایران را در حال حاضر دیندارتر دانسته و  چهل و پنج سال ایستادگی و صبر در مقابل استعمارجهانی را مصداق این ادعا دانستند.
حجت الاسلام و المسلمین دلنواز با طرح این موضوع گفت: حکومت قبل از انقلاب اسلامی حکومت دینی نبود، این در حالی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی, حکومت جمهوری اسلامی با انواع سیاست هایی که به کار برد سعی وافری در اسلامی کردن جامعه به کار بسته است.
وی با طرح این سوال که آیا هم زمان با فرآیندهای رسمی اسلامی کردن جامعه با سیاست های جامعه پذیری سیاسی - مذهبی, قلمرو مناسک دینی (دین داری اجتماعی و فردی) ایرانیان نیز افزایش یافت یا این که وضع به گونه دیگر است؟ اظهار داشت: هیچ تحلیل و پژوهش میدانی کاهش دینداری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را تأیید نمی کند ما پیمایش‌هایی را از دهه ۵۰ نسبت‌به وضعیت دین‌داری ایرانیان داریم. این پیمایش‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد که در هیچ زمانی در همان سطوح عقیدتی و مناسکی، وضعیت دین و دین‌داری در ایران روبه افول نبوده و در سال‌های بعد از انقلاب، گرایش به دینداری دائماً حالت فزاینده‌ای دارد. یعنی اگر کسی بخواهد ادعا کند که دین وضعیت روبه افولی داشته، هیچ تحلیل و پژوهش میدانی آن را حتی در سطح فردی تأیید نمی‌کند بلکه بر عکس، شواهد فراوان مبنی بر رشد دینداری مردم ایران در این 45 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موجود است.
حجت الاسلام و المسلمین دلنواز تصریح کرد: مع الاسف افرادی اصرار دارند در این 45 سال وضعیت دین و دین‌داری در ایران روبه افول بوده است!؟ از این جماعت باید پرسید: در  45 سال گذشته کدام عنصر دینداری تضعیف شده است؟ ما در حوزه مناسکی بر اساس شاخص‌ها و نمادها شواهدی نمی بینیم که نشان دهد قلمرو مناسک دینی تضعیف شده باشد، مثلاً :

  • پدیده اربعین، عزاداری‌ امام‌حسین علیه‌السلام و خیل عظیم مردمی که در این ایام راهی زیارت اباعبدالله الحسین می‌شوند،
  • جشن‌های عید غدیر که در ایران که اخیرا به صورت معظم و با شرکت گسترده مردم برگزار میگردد،
  • همینطور جشن‌های مهدویت (عج)،
  • برگزاری مراسم پرشور اعتکاف،
  • نهضت حفظ قرآن کریم و برپایی مسابقات بین المللی قرائت‌، حفظ و تفسیر قرآن کریم،
  •  و ... که در این مقال نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: امروز ما در عرصه اجتماعی و سیاسی غیبت دین را نمی‌بینیم، بلکه رقابت‌هایی را می‌بینیم که مفاهیم مربوط به خودش را می‌طلبد. مضافا بر این، در حوزه اجتماعی، در دوره رژیم طاغوتی پهلوی شاهد 2 اتفاق بزرگ بر علیه جهان اسلام بودیم، اگر قبول کنیم که مردم ایران قبل از انقلاب دیندارتر بودند باید عملکرد مردم ایران در مواجهه با این دو حادثه این ادعا را اثبات کند. آن دو حادثه عبارتند از:1- اشغال قبله گاه نخستین مسلمین توسط کفار یهود و نصارا و 2- انهدام قبور مبارک چهار امام معصوم (علیهم السلام) در مدینه منوره توسط وهابیت. آیا ما شاهدی بر تقابل جامعه دین دارتر ایران قبل از انقلاب با این دست اندازی ها به اماکن مقدسه داریم؟
حجت الاسلام و المسلمین دلنواز اضافه کرد: بعد از انقلاب شبیه همین حوادث به وقوع پیوسته و جامعه دینی ایران بعد از انقلاب اسلامی تمام قد در مقابل این دست اندازی ها ایستاد، شهدای مدافع حرم (رضوان الله تعالی علیهم) برای جلوگیری از انهدام قبر منسوب به حضرت زینب (سلام الله علیها) و ثبت نام 12 میلیون نفر برای اعزام به فلسطین جهت دفاع از مردم غزه موید رشد غیرت دینی مردم ایران در دوران شکوهمند جمهوری اسلامی ایران است.
در نتیجه باید اذعان داشت که دینداری بعد از انقلاب افزایش چشمگیری داشته (هم در حوزه فردی و بالاخص در حوزه اجتماعی) از این رو ادعای کاهش دینداری پس از انقلاب اسلامی تنها شبهه‌ای است از طرف معاندان انقلاب در جهت تضعیف انقلاب اسلامی که هرگز راه به جایی نخواهند برد.
در ادامه دکتر محمد حسن وکیل­پور معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس کشاورزی در سخنرانی خود به تشریح مکتب امام خمینی ره پرداخت. وی با کمک گرفتن از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت امام خمینی ره، به دو نگاه موجود در جامعه در خصوص انقلاب اسلامی،  نهضت امام خمینی و شخصیت معمار انقلاب اسلامی پرداختند.
عضو هیات علمی دانشکده در ادامه صحبت های خود ، نگاه انحرافی به امام خمینی و نهضت آن مرد بزرگ را تشریح نمود وی در بیان خود رفتار با امام و نهضتش را بر این اساس که ایشان فقط یک حکومتی را تغییر داده و به جای حاکم قبلی نشسته است و تمام امتیازات حکومت را از آن خود کرده است را انحرافی دانسته و معتقد است که نتیجه این اندیشه،  ایجاد میراث خوار خانوادگی یا جناحی خواهد بود. در مقابل، دیگاه دیگری،  امام را پدید آورنده یک مکتب فکری، سیاسی و اجتماعی می داند که این منظومه فکری مبتنی بر جهان بینی توحیدی است ضدیت با استکبار در این نگاه، حرف اول را می زند. اعتقاد امام به نصرت الهی در تمامی رفتار سیاسی اش کاملا مشهود بود. انقلابی که امام برپا کرد منشا قرانی داشت و نشات گرفته از آیات الهی: إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم وهمچنین آیه: إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ بود و به همین دلیل بود که امام در تصمیمات خود هرگز دچار حزن و اندوه و تردید نشد. 
برنامه با سرود خوانی آقای سید مجید حسینی، پذیرایی و برش کیک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به پایان رسید.


14:40 - چهارشنبه 25 بهمن 1402    /    شماره خبر : 22407    /    تعداد نمايش خبر : 163