ارائه کننده: محمدعلی رنجبر استاد راهنما: دکتر امین رمضانی استاد مشاور: دکتر مهدی فروزان فر استاد ناظر داخلی: دکتر سجاد ازگلی استاد ناظر خارجی: دکتر مهدی علیاری شوره دلی (دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی) تاریخ: 1402/11/14 ساعت: 15 مکان: دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، طبقه پنجم(3آسانسور)، آزمایشگاه کنترل و شبکههای ارتباطی
چکیده: امروزه یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا، استفاده از وسایل نقلیه با سوخت های فسیلی برای حملونقل شناخته می شود، به همین دلیل وسایل نقلیه ی الکتریکی(EVs) میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای آنها باشد. یکی از دغدغه های تولیدکنندگان برای خدمات به مشتری و جذب علاقه مندی آنها برای خرید خودروهای الکتریکی، توانایی آنها در ارائهی خدمات شارژ ماشینهای الکتریکی و قیمت مقرونبهصرفه برای تولید انرژی در ایستگاههای شارژ الکتریکی به مشتریان است. یکی از اساسیترین مباحث، انتخاب روشی مناسب برای تولید انرژی و همچنین ایجاد تعادل بین تولید انرژی و مصرف انرژی در ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی است. در این پژوهش قصد داریم که بر اساس ساختارها و روشهای جدیدی که در یادگیری تقویتی ارائه شده است، به طراحی ایستگاه شارژ خودروالکتریکی برای کنترل جریان و تبادل انرژی میان ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی بپردازیم. یادگیری تقویتی این امکان را به ما خواهد داد که بدون نیاز به اپراتور، بهصورت خودکار ارتباط بین عاملها و محیط را برقرار کرده و برخی از عدمقطعیتها را حل کنیم. یکی از دغدغههای اصلی صاحبان ماشینهای الکتریکی، مسئلهی شارژ خودرو و در مرحلهی بعد مدتزمان شارژ خودرو است. فراهمکردن انرژی موردنیاز برای شارژ خودروهای الکتریکی، باتوجهبه محدود بودن منابع آبی برای تأمین برق موردنیاز و همچنین کمبود انرژی الکتریکی اندکی دشوار است. به همین دلیل استفاده از انرژیهای جایگزین ویا کنترل مبادلهی انرژی، راهحل مناسبی برای تأمین انرژی الکتریکی اینگونه خودروها میباشد. از جمله این انرژیهای جایگزین، انرژی نور خورشید میباشد . ایستگاه های شارژ به چهار دسته ی اصلی تقسیم میشوند، این ایستگاه های شارژ از انواع مختلفی از مبدلهای مخصوص و بادامی استفاده میکنند که مطابق با استانداردهای مختلفی ساخته میشوند. برای شارژ سریع از یک یا چند شارژر dc و یک شارژر ac استفاده میشود. مسئله ی مهمی که مطرح میشود ارتباط بین تولید برق برای شارژکردن خودروها و همچنین میزان نگهداری شارژ در خودروها و همچنین تقاضای تعداد خودرو موجود در بازار برای شارژشدن است که باید یک تعادلی بین عرضه و تقاضای شارژدهی باشد. پس موضوع مهم تبادل انرژی توزیعشده بین ایستگاه های شارژ است.
|