[ Print ]  [ Close ]

http://law.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21732   , 1403/02/31


در دومین روز از رویداد بین المللی «دانشگاه و محیط زیست پایدار» انجام شد:
تجلیل از فعالان و حامیان زیست بوم دانشگاه تربیت مدرس

 در این رویداد بین المللی دو روزه که از طرف دانشگاه تربیت مدرس و با مشارکت شبکه رتبه‌بندی سنجش سبز دانشگاه‌های جهان و دانشگاه اندونزی، دانشگاه‌های کاشان، زنجان و برخی انجمن‌ها و کانون‌های علمی کشاورزی و زیست محیطی، اساتید و دانشجویان برگزار شد، آخرین گزارش‌ها از اقدامات انجام شده در پردیس مرکزی دانشگاه و جنگل تحقیقاتی نور، در زمینه محیط زیست پایدار و مدیریت منابع انرژی ارايه شد.
دکتر نادر مختارانی، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و عضو شورای راهبری سبز دانشگاه با اشاره به بالا بودن سرانه مصرف و بهره‌برداری از منابع کره زمین در ایران وجهان خاطر نشان: اگر ظرفیت زیستی در ایران ۸/۰ هکتار به ازای هر نفر باشد، رد پای زیستی یا میزان مصرف و بهره‌برداری از منابع زمین، ۶۵/۲ هکتار برای هر نفر است و این نشان می‌دهد که برداشت از منابع بیش از ظرفیت است.
وی ادامه داد: با وجود الگوی مصرف فعلی درجهان، تولید اکولوژیکی کره زمین تنها جوابگوی ۴ میلیارد نفر است در حالی که جمعیت کره زمین ۷ میلیارد است و این نشان می‌دهد همه کشورها باید در مصرف منابع صرفه جویی کنند.
دکتر مختارانی در ادامه به بیان راهکارهای جبران بهره کشی از طبیعت مانند واردات محصولات غذایی و جایگزین کردن محصولات کشاورزی با نیاز آب کم  با محصولات با نیاز آبی بالا در کشور پرداخت.
وی همچنین گزارشی از اجرای طرح‌های مدیریت پسماند در دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه کشور در طرح جامع مدیریت پسماند ارائه کرد. 
مهندس سهیلی، دبیر شورای راهبری سبز و مدیر دفتر فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان سخنران دیگر، ضمن ارایه برنامه‌های دانشگاه در حوزه مدیریت سبز، از پیگیری و اجرای طرح مزرعه خورشیدی و نصب نیروگاه تولید همزمان برق و حرارت( chp ) در دانشگاه پس از اخذ بودجه از محل ستاد مدیریت سبز وزارت علوم و جذب بودجه از محل خیرین، برای سال آتی خبر داد.
در بخش دیگر این رویداد دکتر حامد یوسف زاده دانشیار و عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس به ارايه آخرین گزارش‌ها از دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشکده منابع طبیعی در جنگل تحقیقاتی ۲ هزارهکتاری متعلق به دانشگاه واقع در شهر نور پرداخت.
وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد این جنگل تحقیقاتی در حوزه تنوع زیستی یادآور شد: ما در این جنگل ۸۲۶۰ گونه گیاهی، ۴۰ گونه پرنده و ۱۵ گونه پستاندار داریم که بسیاری از آنها خاص و بومی ایران هستند و حتی برخی مانند پلنگ مازندران در معرض خطر قرار دارند.
دکتر یوسف زاده با ذکر این نکته که جنگل تحقیقاتی دانشگاه تربیت مدرس به دلیل حفاظت‌های انجام شده تبدیل به یک جزیره زیستی و پناهگاه گونه‌های جانوری شده است از تبدیل این جنگل به الگوی تحقیقاتی در جهان در طی چند سال آینده خبر داد.
در پایان این کارگاه بین المللی، از کارگروه محیط زیست معنا، کارگر خدمات فعال در تفکیک پسماند از مبدا، انجمن علمی و دانشجویی محیط زیست، جنگل‌بانان و غرق‌بانان جنگل تحقیقاتی دانشگاه، دکتر محسن پارسا مقدم، طراح مزرعه خورشیدی و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و سایر فعالان این حوزه تقدیر به عمل آمد.

دومین کارگاه بین المللی دانشگاه و محیط زیست پایدار با عنوان زیست بوم دانشگاه تربیت مدرس به همت دانشگاه تربیت مدرس،‌ شورای راهبری مدییرت سبز،‌ کانون علمی دانشجویی محیط زیست،‌کارگروه محیط زیست مرکز معنا،‌ پژوهشکده محیط زیست و شبکه رتبه بندی یو آی گرین متریک دانشگاه های جهان  21 و 22 آذرماه از ساعت 9 تا 12 در سالن همایش های پژوهشکده اقتصاد برگزار می شود.


13:34 - چهارشنبه 22 آذر 1402    /    شماره خبر : 21732    /    تعداد نمايش خبر : 108