[ Print ]  [ Close ]

http://law.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=16789   , 1403/02/31


شرکت تپکو مستقر در پارک علم و فناوری ‌دانشگاه تربیت‌مدرس تنها تولید کننده فناوری RFID در خاورمیانه

این فناوری از طریق امواج رادیویی تگ‌ها را شناسایی کرده و می‌خواند. سامانه‌های RFID از سیگنال‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده‌ها بدون تماس بهره می‌گیرند. این فناوری روشی نوین برای شناسایی خودکار و جمع‌آوری الکترونیکی داده‌هاست. درواقع تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری RFID بدون دخالت انسان داده‌ها را می‌خوانند و جمع‌آوری می‌کنند.
عارف‌مهر نماینده شرکت تپکو با توضیحاتی درباه این شرکت و دام ‌پروری به سبک هوشمند خاطر نشان ساخت: محصول این شرکت، پلاک‌های هوشمند دام است که معمولاً روی گوش دام وصل می‌شود و به‌نوعی کارت شناسایی حیوان به شمار می‌رود. به طور کلی دو نوع پلاک دام تولید می‌کنیم که مدل ساده آن ویژوآل نام دارد، پلاکی از جنس پلاستیک است که شماره دام با ماژیک یا لیزر روی آن حک می‌شود. در این روش دامدار کد را می‌خواند، به پرونده‌ها مراجعه می‌کند و ازآنجا به اطلاعات دام مانند تاریخ تولد، سابقه بیماری‌ها و زمان واکسن دسترسی پیدا می‌کند. این روش در کشور بسیار مرسوم و اکثر دامداران از آن استفاده می‌کنند. حال با استفاده از RFID پلاک هوشمند دام را تولید کرده‌ایم که کیفیت آن مطابق با استاندارد موسسه جهانی این فناوری است، در کشور و حتی خاورمیانه تنها تولیدکننده این سیستم هوشمند به شمار می‌رویم.
وی افزود:  پلاک‌های هوشمند مجهز به آی‌سی یا مدار مجتمع بوده و سریال دام داخل آن ثبت‌شده است. یک سری تجهیزات سخت‌افزاری تگخوان روی در دروازه یا حتی زیرزمین کار گذاشته می‌شوند تا وقتی دام از آن‌ها عبور می‌کند، پلاکش خوانده‌شده و اطلاعات دام از طریق وای‌فای به سرور فرستاده می‌شود. درواقع این پلاک مانند بارکد یک محصول عمل می‌کند و اطلاعات دام را از پایگاه داده بیرون می‌کشد. یکی از کاربردهای این سیستم در شیردوشی است، دام‌پرور باید بتواند میزان شیردهی روزانه هر دام را کنترل کند. کاهش میزان شیردهی دام در طول هفته می‌تواند نشانه بیماری باشد. بدین ترتیب دام‌پرور می‌تواند پیش از جدی شدن بیماری دام را درمان کند.
وی تصریح کرد: دسترسی به بانک اطلاعاتی دام‌ها به دو شکل انجام می‌شود، دامداری‌های کوچک که بخش آی‌تی ندارند برای دسترسی به اطلاعات دام‌های خود می‌توانند از سایت این شرکت استفاده کنند. نام کاربری و گذرواژه‌ای در اختیار دام‌پرور قرار داده می‌شود تا با مراجعه به قسمت خاصی از سایت به بانک اطلاعاتی خود دسترسی پیداکرده و وضعیت‌ دام‌ها را بررسی کند. دامداری‌های بزرگ‌ می‌توانند سرور اختصاص خود را داشته باشند.


09:03 - شنبه 14 اسفند 1400    /    شماره خبر : 16789    /    تعداد نمايش خبر : 463